szkolenia
Mamo, Tato jestem dziewczynką / jestem chłopcem!

Jednym z największych odkryć jakich dokonuje przedszkolak w swoim życiu to moment kiedy dowiaduje się, że chłopcy i dziewczynki różnią się pod względem budowy narządów płciowych. Są zafascynowani tym faktem i chcą się dowiedzieć dlaczego tak jest. Zastanawiają się jak to się dzieje, że przybierają inne pozycje w czasie oddawania moczu i starają się uzyskać te informacje od rodziców bądź innych dorosłych. Taka sytuacja wywołuje zakłopotanie u tych drugich, gdyż nadal uważa się, że przedszkolaki są istotami aseksualnymi i wszelkie zachowania o tym charakterze, występujące u nich, są odchyleniem od normy. Jest to jeden z najsilniej funkcjonujących mitów w społeczeństwie, dlatego trudno jest go obalić.

Być może jest to wynikiem postrzegania seksualności dzieci poprzez pryzmat seksualności osoby dorosłej. Takie myślenie jest błędne, gdyż zainteresowanie ciałem i różnicami płciowymi wynika z innych motywacji niż u dorosłych. Musimy wiedzieć, że rozwój psychoseksualny jest procesem ciągłym i zaczyna się właściwie w momencie gdy para zdecyduje się na dziecko. Na etapie przedszkola pojawiają się określone zadania rozwojowe, które dziecko musi rozwiązać. Praca jaką przyjdzie im wykonać polega na zdobyciu wiedzy i zaspokojeniu swojej ciekawości poznawczej oraz nawiązaniu kontaktów z innymi dziećmi. Chcą dowiedzieć się jak są zbudowani, jakie funkcje spełniają narządy płciowe i skąd biorą się różnice pod tym względem między chłopcem a dziewczynką.

Dlatego w okresie przedszkolnym dziecko zaczyna interesować się swoim ciałem. Z coraz większą ciekawością przygląda się swoim narządom płciowym. Z czasem swoją uwagę przenosi również na rówieśników. Pojawia się dziecięca masturbacja czy ekshibicjonizm oraz interakcje z innymi dziećmi jak na przykład zabawa w doktora.

Istotne stają się reakcje środowiska na takie zachowania, gdyż będą one przekazywały wiedzę na temat podejścia do własnego ciała i seksualności w ogóle. Nierzadko dorośli karzą dziecko za tego rodzaju zachowania bądź izolują je od wszelkich informacji związanej z problematyką płci. To może budzić u dziecka lęk i fałszywe przekonania związane z życiem seksualnym , które staną się fundamentem kształtującej się seksualności. Rodzice boją się rozmawiać o tym ze swoimi dziećmi ze względu na swoje własne lęki lub brak wiedzy na temat rozwoju psychoseksualnego dziecka na tym etapie.

A dziecku należy wytłumaczyć co się z nim dzieje. Adekwatnie do wieku w jakim się znajduje rozmawiać z nim o tym co go interesuje i przekazywać pozytywne podejście do spraw związanych z ciałem. Warto pamiętać, że określone zachowania seksualne u przedszkolaków mają prawo wystąpić i są one zjawiskiem normalnym.